dimecres, 18 d’abril del 2012

Facebook i Instagram. Per Pol Santandreu.

Els mercats tecnològics i les empreses .com tornen a estar alterats –de fet mai han deixat d’estar-ho-. Les darreres notícies sobre el repartiment de dividends d’Apple, la renovación de Google+, la propera sortida a borsa de Facebook o la compra d’aquesta darrera d'Instagram han copsat titulars de diaris d’arreu i de tots els àmbits.


D’aquest darrer tema en vull parlar en aquest escrit. Facebook ha comprat Instagram per 1.000 milions de dòlars. Instagram és una aplicación que es pot descarregar de forma gratuïta en ordinadors, tablets i smartphones, de la qual no se’n publiquen dades oficials financeres –les empreses no cotitzades d’Estats Units no n’estan obligades-. Aquesta aplicació permet compartir fotografies amb d’altres persones.

Pel fet de ser un model de negoci on la cifra de negocis ha de derivar de les insercions publicitàries i d'altra banda pel preu que se n’ha pagat, no han estat pocs els que han posat el crit al cel per considerar-la una operació desmesurada –diversos articles han comparat el preu de compra amb el valor de capitalització del legendari diari The New York Times, inferior al pagat per la tecnològica-.

Es fa molt difícil saber si aquest preu és molt alt o no –de fet en la valoració de qualsevol empresa sempre és difícil establir-ne un import-, sobretot pel fet de no disposar d’informació financera. Tanmateix, hi ha certes dades que ens poden fer reflexionar sobre el valor estratègic de l’operació:


1.     Instagram compta amb 30 milions d’usuaris, aconseguits en només 18 mesos des de la seva creació. El New York Times té el mateix número de lectors però fa més d’un centenar d’anys que existeix.
2.     L’aplicació pot complementar les funcions de xarxa social de Facebook pel que fa a la gestió de continguts fotogràfics.
3.     Twitter, gran rival en el negoci de les xarxes socials de Facebbok, va voler comprar la’aplicació.

Encara que es fa difícl justificar aquest preu en una empresa de només 18 mesos de la seva fundació i que compta amb un equip de només 13 professionals, està clar que si Facebbok vol justificar el valor que demana per les seves pròpies accions en la propera sortida a borsa de les seves accions, no pot ser garrepa amb la valoració que fa d’una empresa que a partir d’ara forma part del seu negoci.