Els mercats
tecnològics i les empreses .com tornen a estar alterats –de fet mai han deixat
d’estar-ho-. Les darreres notícies sobre el repartiment de dividends d’Apple, la
renovación de Google+, la propera sortida a borsa de Facebook o la compra
d’aquesta darrera d'Instagram han copsat titulars de diaris d’arreu i de tots
els àmbits.
D’aquest darrer
tema en vull parlar en aquest escrit. Facebook ha comprat Instagram per 1.000
milions de dòlars. Instagram és una aplicación que es pot descarregar de forma
gratuïta en ordinadors, tablets i smartphones, de la qual no se’n publiquen
dades oficials financeres –les empreses no cotitzades d’Estats Units no n’estan
obligades-. Aquesta aplicació permet compartir fotografies amb d’altres
persones.
Pel fet de ser un
model de negoci on la cifra de negocis ha de derivar de les insercions
publicitàries i d'altra banda pel preu que se n’ha pagat, no han estat pocs els que han posat
el crit al cel per considerar-la una operació desmesurada –diversos articles
han comparat el preu de compra amb el valor de capitalització del legendari
diari The New York Times, inferior al pagat per la tecnològica-.
Es fa molt
difícil saber si aquest preu és molt alt o no –de fet en la valoració de qualsevol empresa sempre és difícil establir-ne un import-, sobretot pel fet de
no disposar d’informació financera. Tanmateix, hi ha certes dades que ens poden
fer reflexionar sobre el valor estratègic de l’operació:
1.
Instagram
compta amb 30 milions d’usuaris, aconseguits en només 18 mesos des de la seva
creació. El New York Times té el mateix número de lectors però fa més d’un
centenar d’anys que existeix.
2.
L’aplicació
pot complementar les funcions de xarxa social de Facebook pel que fa a la
gestió de continguts fotogràfics.
3.
Twitter,
gran rival en el negoci de les xarxes socials de Facebbok, va voler comprar
la’aplicació.
Encara que es fa
difícl justificar aquest preu en una empresa de només 18 mesos de la seva
fundació i que compta amb un equip de només 13 professionals, està clar que si
Facebbok vol justificar el valor que demana per les seves pròpies accions en la
propera sortida a borsa de les seves accions, no pot ser garrepa amb la
valoració que fa d’una empresa que a partir d’ara forma part del seu negoci.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada