dimecres, 1 de febrer del 2012

Facebook a borsa. Per Pol Santandreu

Facebook presenta avui la documentació a la SEC (la Comissió de Valors dels EUA) per tal que accepti l’Oferta Pública de Venda d’accions (OPV). Els rumors diuen que l’empresa, fundada per Mark Zuckerberg el 2004, té la intenció de col·locar al mercat entre 5.000 i 10.000 milions de dòlars –segons la demanda-, el que representaria la major OPV de les realizades per empreses procedents de Silicon Valley. La valoració estimada que es pugui fer de la companyia s’especula que pot ser d’entre 80.000 i 100.000 milions de dòlars –el seu valor de capitalització d’acord a mercats secundaris privats on actualment es compren i venen títols de la companyia, en fa una valoració actual de 50.000, motiu pel qual aquests valors no semblen exagerats del tot-.


Sobre la valoració de la companyia, m’agradaria fer-ne algunes reflexions. Quan hom valora empreses es poden utilitzar diverses metodologies. En els casos d’empreses tecnològiques i amb creixements molt alts s’acostumen a utilitzar els models basats en múltiples, descompte de fluxos o opcions reals.

Els models basats en múltiples tracten de calcular un valor a partir de paràmetres econòmics o financers extrets d’experiències anteriors en altres valoracions. Si s’estableix el valor en 80.000 milions de dòlars, aquest és de 18,7 vegades el volum de vendes del 2010 (vendes estimades ja que l’empresa no presenta informació a la SEC pel fet de no cotitzar a borsa). Així mateix, el PER (Price Earning Ratio), és a dir, el benefici dividit pel valor és de 80 (a igual benefici anual es necessitarien 80 anys per recuperar el valor).  




Per valorar l’empresa mitjançant descompte de fluxos, s’hauria de fer una previsió dels recursos que s’esperen obtindre en anys futurs i fer-ne una actualització. Malgrat que és difícil fer-ho a partir de la poca informació de l’empresa de la qual es disposa, és clar que significaria fer unes previsions molt optimistes per arribar al valor que s’anuncia.

En quan a altres valors de referència, el valor de 100.000 milions de dòlars representa una quarta part del valor d’Apple, el doble que Hp i la meitat que Google (un dels seus més directes competidors).

Malgrat que la valoració sembla alta, també és cert que l’evolució de l’empresa en els darrers anys ha estat espectacular. Compta actualment amb 800 milions d’usuaris actius, el doble que un any abans. Les seves vendes també s’han duplicat en el darrer any i són 5,5 vegades les del 2009. Així mateix, el seu benefici és més del doble que el del 2010.

I això sembla que no acaba aquí. Segons Saxo Bank and FactSet la xifra de vendes augmentarà en els propers anys. El 2010 Facebook va acaparar el 12% de tots els ingressos en publicitat per interner als EUA i s’espera que el 2012 pugi fins el 20% aquesta quota.

És doncs una empresa a tenir en compte alhora d’invertir-hi. Un excel·lent model de negoci, expectatives de futur bones i només es treu a borsa el 5 o 10% de les accions. Però car per alguns.