Facebook presenta
avui la documentació a la SEC (la Comissió de Valors dels EUA) per tal que
accepti l’Oferta Pública de Venda d’accions (OPV). Els rumors diuen que
l’empresa, fundada per Mark Zuckerberg el 2004, té la intenció de col·locar al
mercat entre 5.000 i 10.000 milions de dòlars –segons la demanda-, el que
representaria la major OPV de les realizades per empreses procedents de Silicon
Valley. La valoració estimada que es pugui fer de la companyia s’especula que
pot ser d’entre 80.000 i 100.000 milions de dòlars –el seu valor de
capitalització d’acord a mercats secundaris privats on actualment es compren i
venen títols de la companyia, en fa una valoració actual de 50.000, motiu pel
qual aquests valors no semblen exagerats del tot-.
dimecres, 1 de febrer del 2012
Facebook a borsa. Per Pol Santandreu
Sobre la
valoració de la companyia, m’agradaria fer-ne algunes reflexions. Quan hom valora
empreses es poden utilitzar diverses metodologies. En els casos d’empreses
tecnològiques i amb creixements molt alts s’acostumen a utilitzar els models
basats en múltiples, descompte de fluxos o opcions reals.
Els models basats
en múltiples tracten de calcular un valor a partir de paràmetres econòmics o
financers extrets d’experiències anteriors en altres valoracions. Si
s’estableix el valor en 80.000 milions de dòlars, aquest és de 18,7 vegades el
volum de vendes del 2010 (vendes estimades ja que l’empresa no presenta
informació a la SEC pel fet de no cotitzar a borsa). Així mateix, el PER (Price
Earning Ratio), és a dir, el benefici dividit pel valor és de 80 (a igual
benefici anual es necessitarien 80 anys per recuperar el valor).
Per valorar
l’empresa mitjançant descompte de fluxos, s’hauria de fer una previsió dels
recursos que s’esperen obtindre en anys futurs i fer-ne una actualització.
Malgrat que és difícil fer-ho a partir de la poca informació de l’empresa de la
qual es disposa, és clar que significaria fer unes previsions molt optimistes
per arribar al valor que s’anuncia.
En quan a altres
valors de referència, el valor de 100.000 milions de dòlars representa una
quarta part del valor d’Apple, el doble que Hp i la meitat que Google (un dels
seus més directes competidors).
Malgrat que la
valoració sembla alta, també és cert que l’evolució de l’empresa en els darrers
anys ha estat espectacular. Compta actualment amb 800 milions d’usuaris actius,
el doble que un any abans. Les seves vendes també s’han duplicat en el darrer
any i són 5,5 vegades les del 2009. Així mateix, el seu benefici és més del
doble que el del 2010.
I això sembla que
no acaba aquí. Segons Saxo Bank and FactSet la xifra de vendes augmentarà en
els propers anys. El 2010 Facebook va acaparar el 12% de tots els ingressos en
publicitat per interner als EUA i s’espera que el 2012 pugi fins el 20% aquesta
quota.
És doncs una
empresa a tenir en compte alhora d’invertir-hi. Un excel·lent model de negoci,
expectatives de futur bones i només es treu a borsa el 5 o 10% de les accions. Però car per alguns.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada