dissabte, 20 de novembre del 2010

Tots valorem empreses (Pol Santandreu)

Quan una clienta o un client bé al nostre despatx demanant que li valorem l’empresa, una de les nostres especialitats, la primera pregunta que ens acostuma a fer sol ser la mateixa: Com es valora la meva empresa?

Aleshores és quan nosaltres expliquem que depenent de quina és la stuació de la organització, li diem que bàsicament podem valorar l’empresa utilitzant dues grans metodologies: Utilitzant valors comptables, que valoren el passat de l’empresa, o bé fent servir mètodes que quantifiquen les expectatives de creació de valor futures, com poden ser el descompte de fluxos futurs o les opcions reals.

Quan els diem que necessitem partir d’unes expectatives de futur per poder emprendre la valoració, és quan comencen els problemes: que si és molt difícil preveure el que es facturarà, que el mercat canvïa molt,...

Encara que estic totalment d’acord en això, i és entre d’altres, un dels motius de la dificultat d’aquesta disciplina de les finances, no és una tasca impossible i s’ha de fer.

De fet, en la majoria de decisions que prenem a la vida, sobretot en les importants, sense saber-ho, de manera intuitiva i natural, valorem les diferents opcions pensant en el futur i establint expectatives de fets que poden passar o no.






Quan, per exemple, decidim contractar una assegurança de salut o no, valorem d’alguna manera la probabilitat d’ús de serveis de salud i a partir d’aqui, establim un preu màxim que estem disposats a pagar. Quan decidim entre comprar una vivenda o viure de lloguer, evaluem la generació futura prevista dels nostres ingressos i decidim si podem afrontar els pagaments i quin valor addicional tindrem sobre l’opció de llogar.

És a dir, la nostra vida està plena d’empreses: estudiar, treballar, invertir, comprar vivenda, són decisions equiparables a crear una empresa. En totes elles renunciem a efectiu o ens endeutem per aconseguir un rendiment futur que el compensi. En alguns casos és un rendiment moral o de satisfaccio personal, pero un rendiment en definitiva.

Així, de fet, tots valorem empreses.