En l’àmbit de la
Valoració d’Empreses i sobretot durant la darrera dècada han anat sorgint empreses i organitzacions que valoren
parts concretes de les companyies, com poden ser la marca o altres intangibles.
Una d’aquestes empreses és Interbrand.
Interbrand és una
empresa fundada l’any 1974 i que es dedica a la valoració de marques. Dins
d’aquesta especialització, és la que gaudeux de millor prestigi global i el seu
informe anual de les 100 millors marques del mon, té una repercussió fins i tot
en el mon de la premsa més generalista, és a dir, és un clàssic.
La metodologia
que utilitza Interbrand per valorar les marques consisteix en calcular el
benefici diferencial que té una empresa respecte a una empresa que fabriqui un
producte similar sense una marca de rellevància (per exemple una empresa que
distribueix marca blanca). Aquest banefici es multiplica posteriorment per un
múltiple que determina Interbrand a partir de factors que, segons ells,
determinen la fortalesa de la marca.
Els factors que
determinen aquesta fortalesa de la marca es basen en els següents factors:
Lideratge, Estabilitat, Mercat, Internacionalitat, Trajectoria de la marca,
Recolzament i Protecció legal. Aquests factors qualitatius es puntuen en funció
d’informació de mercat i es troba el múltiple que multiplicarà el benefici
diferencial. El resultat, és el valor de la marca segons Interbrand.
El darrer informe
publicat “2011 Ranking of the Top 100 Brands” coloca a Coca Cola com la millor,
IBM com la segona i Microsoft la tercera. Apple, apareix en el lloc vuitè, amb
un valor de la marca de menys de la meitat que IBM.
Empresa
|
Valor
marca (m$)
|
|
1
|
Coca-Cola
|
71.861
|
2
|
IBM
|
69.905
|
3
|
Microsoft
|
59.087
|
4
|
Google
|
55.317
|
5
|
GE
|
42.808
|
6
|
McDonald's
|
35.593
|
7
|
Intel
|
35.217
|
8
|
Apple
|
33.492
|
9
|
Disney
|
29.018
|
10
|
Hewlett-Packard
|
28.479
|
Taula de les millors 10 marques segons Interbrand
El valor de
capitalització de cada empresa avui (s’extreu de multiplicar el preu de l’acció
en el mercat en el qual cotitza multiplicat pel número d’accions) és el que
figura en la taula que hem elaborat i que presentem a continuació:
Empresa
|
Valor
de capitalització (m$)
|
|
1
|
Apple
|
397.550
|
2
|
Microsoft
|
236.500
|
3
|
IBM
|
212.760
|
4
|
Google
|
207.500
|
5
|
General Electric
|
202.170
|
6
|
Coca Cola
|
153.190
|
7
|
Intel
|
130.510
|
8
|
McDonald's
|
103.880
|
9
|
Disney
|
70.850
|
10
|
Hp
|
53.570
|
Valor de
capitalització de les empreses
Si comparem el
valor de la marca amb el de capitalització, s’obtenen els valors següents:
Empresa
|
Valor
de capitalització (m$)
|
Valor
marca /Valor capitalització
|
Ordre
Interbrand
|
|
1
|
Apple
|
397.550
|
8,42%
|
8
|
2
|
Microsoft
|
236.500
|
24,98%
|
3
|
3
|
IBM
|
212.760
|
32,86%
|
2
|
4
|
Google
|
207.500
|
26,66%
|
4
|
5
|
General Electric
|
202.170
|
21,17%
|
5
|
6
|
Coca Cola
|
153.190
|
46,91%
|
1
|
7
|
Intel
|
130.510
|
26,98%
|
7
|
8
|
McDonald's
|
103.880
|
34,27%
|
6
|
9
|
Disney
|
70.850
|
40,95%
|
9
|
10
|
Hp
|
53.570
|
53,16%
|
10
|
Taula Valor de la marca/Valor de capitalització
D’on podem deduir
que el valor de la marca sobre el valor total dels fons propis de l’empresa
Apple –la primera en volum de capitalització- és només del 8,42%, mentre que la
marca Hp representa un 53% el seu valor en borsa.
La veritat és que
es fa difícil d’entendre la valoració que en fa de les marques l’empresa
Interbrand, col·locant en vuitena posició Apple, per darrera d’IBM o Intel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada