dissabte, 31 de març del 2012

Apple i els dividends. Pol Santandreu

La notícia del repartiment de dividends per part d’Apple, ha desencadenat un rellevant interès en els mercats i ha suscitat comentaris de tot tipus en referència a l’operació. Hi ha fins i tot conjectures de si el desaparegut Steve Jobs hagués estat en contra d’aquest tipus d’operació –de fet no s’havien repartit dividends desde 1995, any en que Jobs va agafar de nou les rendes de la companyia-.

Per entendre l’operació cal tenir en compte diversos aspectes de l’empresa:

a.     Lacumulació defectiu per un valor de 122.000 milions de dòlars.
b.    El benefici net previst pel 2012 de prop de 41.000 milions $
c.     La capitalització de lempresa de 545.000 milions de $.

El primer aspecte, l’elevat volum de tresoreria, pot representar a la llarga un llast per la rendibilitat de l’empresa. En una empresa com Apple, el rendiment de les seves inversions és molt elevat (el 2011 fou d’un 29%) i les inversions financeres que es puguin fer amb els saldos de tresoreria, per molt rendiment  que se n’obtingui, mai superarà el de l’activitat ordinària.

En segon lloc, el benefici net compensa en un sol any la meitat del saldo de tresoreria actual, és a dir, el cash flow generat previst enguany pot ser igualment molt elevat.

.

dimecres, 28 de març del 2012

Auge y decadencia de la Cajas de Ahorros. Publicat a l'Avui el 24 de març per Eliseu Santandreu

En la última década del siglo pasado, cuando las Cajas de Ahorro españolas cayeron en la cuenta de que en su conjunto ostentaban el 50% del negocio de las entidades financieras decidieron competir abiertamente con los bancos a pesar de las diferencias ideológicas que separaban a ambos colectivos. Con esa decisión, las cajas se alejaban de su filosofía tradicional de fomentar el ahorro, sobre todo de familias y particulares y dirigirlo hacia finalidades de carácter social, mientras los bancos eran sociedades anónimas con afán de lucro a fin de retribuir a sus accionistas. Esa decisión que al principio les dieron buenos resultados, fué el embrión de la debacle que se producía pocos años después.


Ese cambio del modelo de negocio quebró la característica más importante de las Cajas, basada en que los delegados de oficina conocían personalmente a cada cliente, custodiaban su patrimonio y les asesoraba sobre inversiones. Ese aspecto, unido al hecho de tratarse de entidades sin ánimo de lucro y, por supuesto la Obra Social, fueron los aspectos más sobresalientes de que las Cajas de Ahorro alcanzaran el prestigio y fama que las diferenciaba de los bancos.
Para lograr los nuevos objetivos, basaron su estrategia en crecer orgánicamente abriendo nuevas oficinas y contratando más personal –en menos de veinte años el conjunto de cajas españolas abrieron 6.300 nuevas oficinas, la mayoría de ellas en distintas áreas geográficas donde radicaban- mientras los bancos reducían sus estructuras, adquirían otras entidades y se internacionalizaban.

.

dimecres, 21 de març del 2012

Emprendedores. Publicado en Expansion el 20 por Eliseu Santandreu

De un tiempo a esta parte, en todos los medios de comunicación la figura del emprendedor ha adquirido tal relevancia, que se diría que de ellos depende la solución de todos los problemas que nos acucian. No resulta casual que en tiempos de crisis, sea cuando más se habla de emprendedores. De ello, el tiempo ha dejado constancia. La explicación radica en que la falta de trabajo por cuenta ajena, impulsa la búsqueda del propio puesto de trabajo, aunque no siempre esa necesidad coincida con el concepto de emprendedor. 

En lugar de predicar machaconamente sobre las cualidades que deben adornar a un emprendedor, que, con frecuencia son la trastienda de una amplia oferta de cursillos, seminarios, etc, donde se resaltan como modelo de emprendedores, Inditex, Mango, Mercadona, Google, etc. como si ese fuera el objetivo pretendido, sería preferible y útil establecer líneas de financiación, asesoramiento por expertos que hayan montado su propio negocio y no por teóricos que se limitan a exponer casos y experiencias ajenas.

Aunque un emprendedor puede fracasar, entre otras razones, por: a) marketing deficiente; b) ignorar clientes potenciales y a la competencia; c) desconocer los mercados en que opera; d) errar en el producto o, e) falta de planificación, está sobradamente comprobado que el fracaso más frecuente, –algunas fuentes lo cifran entre el 80%-90%- obedece a la falta de recursos financieros.


.

dilluns, 12 de març del 2012

Quan val un hotel? Publicat per Pol Santandreu a l'AVUI el 10 de març

La xifra de transaccions en el mercat d’inversions hoteleres ha augmentat l’exercici 2011, després de tres anys en continua davallada. Enguany s’han realitzat 36 operacions a l’estat espanyol, per un volum de 829 milions d’euros -segons la Confederación Española de Hoteles y Alojamientos Turísticos- , el que representa un 61,2% d’augment i s’acosta a les xifres de l’any 2008.

La dificultat d’alguns gestors d’hotels d’aconseguir el refinançament pels seus negocis ha estat un dels motius d’aquest increment d’operacions corporatives, centrades bàsicament en hotels de quatre i cinc estrelles i realitzades per cadenes hoteleres.

Un dels reptes alhora de comprar o vendre un hotel és la seva valoració. I no és tasca fàcil. Els especialistes i investigadors d’aquest sector, estableixen bàsicament tres inductors de valor en un establiment hoteler: el valor de l’immoble, el dels actius tangibles de negoci (com el capital circulant i els mobles i equipament) i el dels intangibles. La suma dels tres és el valor total de l’hotel. Una vegada descomptat el deute associat, donarà la valoració dels fons propis, és a dir, el de la totalitat de les accions.

.