dimarts, 25 de febrer del 2014

WhatsApp: Massa car? de Pol Santandreu a Expansión el 25-2


Des de l’anunci dimarts passat de la compra de l’empresa WhatsApp per part de Facebook per un import de 16.000 milions de dolars –pagaments a directius apart-,  han estat moltes les opinions de tertulians, experts i no experts, que s’han deixat sentir en els mitjans de comunicació.

La majoria de comentaris van en la línia que el pagament efectuat és molt elevat i que la valoració feta de la companyia adquirida és desmesurada. Un parell d’opinions anaven en la línia que no obeeix a un valor d’avui, sino basat en possibilitats futures, com si es tractés d’una pràctica especulativa valorar empreses en funció de les possibilitats de generació de valor futur –quan això és el més habitual i el més lògic en la majoria dels casos-.

Sense que les meves opinions tinguin més validesa que les altres, a continuació comento alguns aspectes de l’operació que s’haurien de tenir en compte alhora d’avaluar l’operació:


1)   El pagament que es fa per la compra, es realitzarà en una proporció de ¾ parts en accions de Facebook, l’empresa compradora. Això implica que no es desenborsen diners pere aquesta part, sino participacions d’una societat. Aquestes participacions, a la seva vegada, també presenten un valor calculat a partir d’aspectes intangibles, Val a dir que el PER (Price Earning Ratio) de Facebook era de 113 l’any 2013. És a dir, per recuperar la inversió en una acció , s’hauria de generar el mateix benefici de l’exercici durant 113 anys!

2)   WhatsApp té 450 milions d’usuaris mensuals, el que vol dir que es paguen 36 dolars per cada usuari.  La mateixa operació per Facebook dóna una valoració de 144 dolars per usuari. És a dir, el mercat valora les accions de Facebook en relació al número d’usuaris 4 vegades més que la valoració que Facebook ha fet de WhatsApp.

3)   En quan al creixement en número d’usuaris, l’experimentat per WhatsApp és exponencial respecte al de Facebook, essent  quatre vegades superior al que tenia  Facebook en el seu quart any d’existència.


Resumint, l’operació per part de Facebook, encara que pugui semblar desorbitada de preu, no deixa de ser un intercanvi d’accions que es valoren a partir de variables que suposen generació de valor futur. En tot cas però, la valoració que fa el mercat de les accions de Facebook l’afavoreix per sobre de la valoració que s’ha fet de WhatsApp.

Els mercats ho valoraran.