divendres, 20 de gener del 2012

2011 Ranking of the Top 10 Brands per Pol Santandreu

En l’àmbit de la Valoració d’Empreses i sobretot durant la darrera dècada han anat sorgint  empreses i organitzacions que valoren parts concretes de les companyies, com poden ser la marca o altres intangibles. Una d’aquestes empreses és Interbrand.


Interbrand és una empresa fundada l’any 1974 i que es dedica a la valoració de marques. Dins d’aquesta especialització, és la que gaudeux de millor prestigi global i el seu informe anual de les 100 millors marques del mon, té una repercussió fins i tot en el mon de la premsa més generalista, és a dir, és un clàssic.

La metodologia que utilitza Interbrand per valorar les marques consisteix en calcular el benefici diferencial que té una empresa respecte a una empresa que fabriqui un producte similar sense una marca de rellevància (per exemple una empresa que distribueix marca blanca). Aquest banefici es multiplica posteriorment per un múltiple que determina Interbrand a partir de factors que, segons ells, determinen la fortalesa de la marca.

Els factors que determinen aquesta fortalesa de la marca es basen en els següents factors: Lideratge, Estabilitat, Mercat, Internacionalitat, Trajectoria de la marca, Recolzament i Protecció legal. Aquests factors qualitatius es puntuen en funció d’informació de mercat i es troba el múltiple que multiplicarà el benefici diferencial. El resultat, és el valor de la marca segons Interbrand.

El darrer informe publicat “2011 Ranking of the Top 100 Brands” coloca a Coca Cola com la millor, IBM com la segona i Microsoft la tercera. Apple, apareix en el lloc vuitè, amb un valor de la marca de menys de la meitat que IBM.



Empresa
Valor marca (m$)
1
Coca-Cola
71.861
2
IBM
69.905
3
Microsoft
59.087
4
Google
55.317
5
GE
42.808
6
McDonald's
35.593
7
Intel
35.217
8
Apple
33.492
9
Disney
29.018
10
Hewlett-Packard
28.479

Taula de les millors 10 marques segons Interbrand

El valor de capitalització de cada empresa avui (s’extreu de multiplicar el preu de l’acció en el mercat en el qual cotitza multiplicat pel número d’accions) és el que figura en la taula que hem elaborat i que presentem a continuació:


Empresa
Valor de capitalització (m$)
1
Apple
397.550
2
Microsoft
236.500
3
IBM
212.760
4
Google
207.500
5
General Electric
202.170
6
Coca Cola
153.190
7
Intel
130.510
8
McDonald's
103.880
9
Disney
70.850
10
Hp
53.570
          Valor de capitalització de les empreses

Si comparem el valor de la marca amb el de capitalització, s’obtenen els valors següents:


Empresa
Valor de capitalització (m$)
Valor marca /Valor capitalització
Ordre Interbrand
1
Apple
397.550
8,42%
8
2
Microsoft
236.500
24,98%
3
3
IBM
212.760
32,86%
2
4
Google
207.500
26,66%
4
5
General Electric
202.170
21,17%
5
6
Coca Cola
153.190
46,91%
1
7
Intel
130.510
26,98%
7
8
McDonald's
103.880
34,27%
6
9
Disney
70.850
40,95%
9
10
Hp
53.570
53,16%
10

Taula Valor de la marca/Valor de capitalització

D’on podem deduir que el valor de la marca sobre el valor total dels fons propis de l’empresa Apple –la primera en volum de capitalització- és només del 8,42%, mentre que la marca Hp representa un 53% el seu valor en borsa.

La veritat és que es fa difícil d’entendre la valoració que en fa de les marques l’empresa Interbrand, col·locant en vuitena posició Apple, per darrera d’IBM o Intel.